Milonas Gewichtsconsulent gaat voor een gezonde toekomst met Vitaal Vooruit campagne 

 

Van 21 september tot en met 15 november 2020 doet gewichtsconsulent Ans Molenaar  van Milonas  mee met de Vitaal Vooruit 1,2,3 campagne, een toffe actie om het eetpatroon van de Nederlander direct te beïnvloeden en te focussen op een gezonde toekomst.

 

De campagne legt de nadruk op 3 praktische eet-uitdagingen voor elke dag, die dus samen de 1,2,3 uit de campagnetitel vormen: 1 handje noten, 2 stuks fruit en 3 ons groente. Gewichtsconsulent Ans Molenaar daagt de inwoners van Apeldoorn uit om in de komende weken - in ieder geval tot het einde van de campagne op 15 november - mee te doen met de driedelige dagelijkse challenge.

 

Uitdaging aangaan
“Het mooiste is als je elke dag kan voldoen aan de uitdaging, maar ik begrijp ook dat dat niet altijd lukt,” zegt Ans. “De één heeft meer moeite met groente eten, waar de ander juist het fruit vergeet. Maar door er elke dag weer voor te gaan, maak je uiteindelijk een groot verschil: blijvend-veranderende eetgewoonten die je gezondheid verbeteren op de lange termijn.” De campagne heeft bewustwording als belangrijkste doelstelling, al ligt er ook een grote nadruk op variëren met gezonde voeding. Ans Molenaar: “En als we er de weegschaal positief mee beïnvloeden, is dat natuurlijk helemaal mooi meegenomen!”

 

Persoonlijk advies 

Gewichtsconsulent Ans Molenaar biedt ook individuele begeleiding aan om af te vallen of verbetering in leefstijl te realiseren. “Iedereen kan meedoen met deze campagne, thuis, op het werk, of je nu bij mij in de praktijk komt of niet,” zegt Ans. Voor iedereen die een steuntje in de rug kan gebruiken met het uitvoeren van driedelige dagelijkse uitdaging is er een speciaal aanbod. Kijk voor meer informatie op de website van de praktijk. 

 

Persbericht Apeldoorn, 21 september 2020.

 

Oké, de uitdaging is dus om elke dag dat handje noten, de 2 stuks fruit en de 300 gram groente te eten. Maar wat valt daar dan allemaal onder?

3 ons Groente

Je kunt alle soorten groenten in elke (bereidings)vorm eten. Toch hebben wij de voorkeur voor:

  • Verse groente, voorgesneden groente
  • Diepvriesgroente zonder suiker en/of zout eraan toegevoegd
  • Groente in blik of glas zonder suiker en/of zout eraan toegevoegd
  • Gepureerde groente zonder suiker en/of zout eraan toegevoegd

Groentesappen, groentesmoothies en groente à la crème kun je beter links laten liggen. Zo wordt de uitdaging nog wat…. uitdagender! De 3 ons is de bereide hoeveelheid. Dus niet het gewicht dat je afweegt in de supermarkt. Bij het snijden van bijvoorbeeld een broccoli verlies je wat grammen. En groente zoals andijvie slinkt tijdens het koken.

300 gram groenten, is dat niet erg veel?! Gaat dat wel lukken? Gedurende de campagne laten we zien dat dat inderdaad geen onhaalbare kaart is en geven we je regelmatig tips hoe je deze drie ons kunt eten. De truc zit ‘m in het verdelen over de dag: eet groenten als tussendoortje, bij je lunch, bij je avondeten en ja – het kan zelfs bij het ontbijt. Neem elke dag een kijkje op onze sociale media voor recepten en tips en tricks.

2 stuks Fruit

Tijdens onze Vitaal Vooruit 1,2,3 campagne dagen we je uit om twee stuks fruit te eten. We bedoelen daarmee twee porties van ongeveer 100 gram per portie. Net als bij groente telt elke vorm van fruit, maar hebben we wel wat aanraders:

  • Vers fruit
  • Voorgesneden fruit zonder suiker eraan toegevoegd
  • Diepvriesfruit zonder suiker eraan toegevoegd
    Gedroogd fruit zonder suiker eraan toegevoegd 

Het is dus de bedoeling dat je in totaal zo’n 200 gram fruit per dag eet. Laat fruit in blik of vruchtensap zoveel mogelijk staan, een gemakkelijke regel is om fruit te “kauwen”: dan is het het gezondst!

1 handje Noten

Elke dag een handje noten is goed voor je en een simpele manier om goede voedingsstoffen binnen te krijgen. Houd het bij maximaal 25 gram per dag*, want noten zijn best calorierijk en ook met één handje krijg je de mineralen en goede vetten binnen. 

  • Alle soorten noten, pinda’s en amandelen zijn oké, mits ze ongezouten zijn.
  • Pinda’s en noten voorzien van chocolade, een gesuikerde laag of van het type borrelnootje raden we af.
  • In plaats van een handje noten kun je ook notenpasta of notenspread eten. Op brood bijvoorbeeld. Kies dan wel een notenpasta die uit 100% noten bestaat, die is het gezondst.

Hoewel alle noten gezond zijn, kan een klein deel van de voedingsstoffen verloren gaan wanneer noten geroosterd of gebrand worden. Dat effect is minimaal. Gezouten noten zijn veel te zout, wat bloeddruk-verhogend werkt.

Heb je een notenallergie? Dan raden we je uiteraard af om mee te doen met dit onderdeel van de campagne. Noten zijn moeilijk één-op-één te vervangen, dus leg in dit geval je focus op het fruit en de groente en zorg dat je voldoende onverzadigde vetten binnenkrijgt via andere bronnen zoals oliën en vette vis.

*eet je vegetarisch? Dan kun je twee à drie keer per week een iets groter handje nemen om zo wat extra gezonde vetten binnen te krijgen.